رود یانگ تسه کیانگ درس 17 کلاس هشتم





رودخانه یانگ تسه (چینی ساده‌شده: 长江، چینی سنتی: 長江) طولانی‌ترین رودخانهٔآسیا و سومین رودخانهٔ طولانی جهان (پس از نیل و آمازون) است. نام جدید چینی آن «چانگ جیانگ» است و بسیاری از نقشه‌های جدید از این نام استفاده می‌کنند.


این رودخانه بیش از ۶۳۸۰ کیلومتر طول دارد. سرچشمهٔ آن استان چینگهای در غرب چیناست و پس از حرکت به سمت شرق به دریای چین شرقی می‌ریزد. به طور سنتی این رودخانه را مرز بین شمال و جنوب چین دانسته‌اند گرچه رودخانهٔ هوآی نیز چنین جایگاهی دارد.

سد سه‌دره، بزرگ‌ترین سد جهان، بر روی این رودخانه ساخته شده‌است.
حجم ذخیره سازی این سد ۳/۳۹ میلیارد مترمکعب (حدود ۲۰۰ برابر مخزن سد کرج و بیشتر از حجم ذخیره آب تمام سدهای موجود در ایران) می‌باشد که بزرگترین مخزن در بین سدهای جهان  خواهد بود. احداث این سد با هزینه ۲۲ میلیارد دلار (حدود ۲۵ برابر هزینه احداث سد کرخه بزرگترین سد ایران و معادل درآمد یک سال فروش نفت ایران) صورت گرفته که از این بین فقط حدود ۵ میلیارد دلار برای جابه‌جایی محل زندگی و تملیک اراضی بیش از یک میلیون نفر از ساکنین اطراف سد که محل سکونت آنها در دریاچه سد فرو می‌رود، هزینه شده است.
آبگیری این سد که بزرگترین سد کنونی جهان است اخیراً آغاز شده است.
 
در زمینه تولید برق، رکورد شکنی این سد قابل توجه است. نیروگاه‌های این سد دارای ظرفیت ۱۸۲۰۰ مگاوات هستند (ظرفیت کلی تولید برق انواع نیروگاه‌های ساخته شده فعلی در ایران ۳۰۰۰۰ مگاوات، برق تولیدی کل سدها ۴۰۰۰ مگاوات و بیشترین ظرفیت یک نیروگاه برق آبی در کشور ۲۰۰۰ مگاوات است.
با آبگیری کامل این سد، دریاچه‌ای به طول ۶۶۰ کیلومتر (بیش از ۱۵ برابر فاصله تهران – کرج) و عرض حداقل یک کیلومتر در انتهای دریاچه ایجاد می‌شود که باعث توسعه خط حمل و نقل آبی و کشتیرانی و افزایش ظرفیت حمل بار در رودخانه یانگ‌تسه از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن خواهد شد. برای توجیه‌پذیری احداث این سد به رونق پرورش ماهی و همچنین زمینه‌های جهانگردی نیز توجه ویژه‌ای مبذول شده است، به نحوی که طی سال‌های اخیر دیدن محل احداث سد سه‌دره به یکی از برنامه‌های ثابت تورهای مسافرتی کشور چین تبدیل شده و جالب اینکه در شرایطی که هنوز احداث سد به انتها نرسیده است، از هر جهانگرد برای تهیه بلیط ورودی ۷۰ یوان معادل ۷ هزار تومان دریافت می‌شود.
در این پروژه قریب 28 میلیون مترمکعب بتن به کار رفته است .
* برای استحکام این پروژه نزدیک پانصد هزار تن فولاد در این سد بکارگیری شده است . که با آن میتوان برجی به اندازه 63 برابر برج ایفل بنا کرد .
* برای ساخت این سد قریب 110 میلیون متر مکعب خاک جابجا گردیده است .
* این پروژه با هزینه یکصد و هشتاد میلیارد یوان ساخته شد ، قریب 20 میلیارد یوان کمتر از پیش بینی 203 میلیار یوانی که هنگام ساخت پیش بینی شده بود .
* با ساخت این سد ارتفاع آب رودخانه یانگ تسه کیانگ بیش از 300 متر افزایش یافت .
* نیروگاه این سد هم اکنون قریب 23 هزار مگا وات برق تولید می کند (23 برابر نیروگاه اتمی بوشهر و 11 برابر سد کارون 3)
* ضخامت این سد در پایین 115 متر و در بالای آن 40 متر است .
* دواره بتنی این سد 2309 متر عرض و 101 متر ارتفاع دارد .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: رود یانگ تسه کیانگ

تاريخ : دو شنبه 18 اسفند 1393 | 17:39 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |